Werk en kinderen: een moeilijk dilemma
Een bloeiende carrière combineren met een lekker lopend gezinsleven vraagt om heel wat organisatie. In het Verenigd Koninkrijk worden vrouwen in de eerste plaats beschouwd als huismoeders, in Duitsland krijg je als moeder een slechte reputatie als je je kinderen naar de opvang brengt, in Zweden is het dan weer belangrijk dat mannen en vrouwen gelijk zijn en in Frankrijk ligt de situatie er ergens midden tussen. Dat geldt ook voor België en Nederland. Bij ons zijn heel wat jonge moeders actief en dat wordt ook aangemoedigd. Het ouderschapsverlof in België werd bijvoorbeeld uitgebreid naar vier maanden. Toch blijft de combinatie kinderen en carrière voor vele vrouwen een bron aan stress en twijfels en is het noodzakelijk om heel georganiseerd te werk te gaan.
Enkele gouden regels voor een werkende mama
• Leef georganiseerd!Tijd kan zowel je beste vriend als je grootste vijand zijn. Als werkende moeder moet je je tijd perfect gebruiken en indelen. Je kunt bijvoorbeeld anticiperen en 's avonds al de boekentasjes en kleren van de kinderen klaarleggen of je facturen en ander papierwerk doen als je even een vrij moment hebt. Gebruik ook bijvoorbeeld internet voor je boodschappen: offer een kwartiertje van je lunchpauze op en klaar is kees. Het is ook steeds handig om lijstjes te maken, zo vergeet je niets. Je stelt de lijst ofwel aan het begin van de week op en schrijft alle taken van de week neer (boodschappen, doktersbezoeken, vergaderingen op het werk) ofwel maak je er dagelijks eentje. Sommige werkende mama's bereiden ook alle gerechten van de week tijdens het weekend en vriezen alles in. Zo hebben ze 's avonds weinig werk en winnen ze kostbare quality time met hun kinderen voor het slapengaan.
• Profileer je op de werkvloer: Het is niet omdat je mama bent geworden, dat je minder goede prestaties levert dan een andere werknemer zonder kinderen. Concentratie en dynamisme zijn jouw troeven. Bewijs je meerdere ook dat je heel efficiënt te werk kunt gaan. Als je vroeg op het werk aankomt of als je 's middags een kleine pauze neemt, kun je dat op subtiele wijze mededelen, bijvoorbeeld door een mail te sturen wanneer iedereen weg is. Als je dan eens vroeger weg moet, kan niemand je dat kwalijk nemen. Het is ook heel belangrijk dat je je collega's op de hoogte brengt dat je 's avonds een drukke agenda hebt en dat het dus nutteloos is om een half uur voor je vertrek een vergadering te starten.
•Doe alles stap voor stap: om je ten volle te kunnen geven daar waar nodig, is het van primordiaal belang om je werkleven en je privéleven te scheiden. Thuis vergeet je je werk en omgekeerd. Dat is de enige manier om efficiënt te zijn en om ten volle te kunnen genieten van rustige momenten. Als het toch noodzakelijk is om het thuisfront te contacteren tijdens de werkuren, dan bel je best tijdens de middagpauze. Hebben je kinderen de gewoonte om je op je werk voor een kleinigheid te bellen, dan moet je dit een halt toeroepen! Ze mogen je enkel bellen in noodgevallen. Dat geldt ook voor je werkgever als hij de neiging heeft om je telefonisch en via mail te volgen totdat je thuis bent. Twijfel er in dit geval niet aan om je mobieltje uit te schakelen. Het antwoordapparaat zal de boodschap wel opnemen.
• Ontspan: je leven mag niet enkel bestaan uit je werk en je gezin. Ze hebben je natuurlijk nodig, maar je moet ook tijd voor jezelf nemen. Kies er bijvoorbeeld voor om aan sport te doen: jog of ga naar de sportclub om je uit te leven, doe aan yoga om je te ontspannen of ga shoppen met je vriendinnen om je zinnen te verzetten. Het is belangrijk dat je tijd met jezelf hebt om je batterijen terug op te laden.
• Zoek hulp: Gaan werken is een beslissing die je samen met je partner neemt en dat mag je niet vergeten in de organisatie van de dagelijkse taken en activiteiten. Twijfel er dus niet aan om hem hulp te vragen om voor jullie kinderen te zorgen. Afwassen, koken, schoonmaken, stofzuigen, de boodschappen doen en de kindjes een bad geven zijn allemaal taken die jullie kunnen verdelen. Als je voldoende middelen hebt, kun je ook een huishoudhulp of een babysitter inschakelen. Als je ouders niet te ver wonen, kun je ook hun hulp vragen of kunnen ze je voorstellen om een uitstap te maken met hun kleinkinderen tijdens het weekend. Zo kun jij even intiem zijn met je partner.
• Heb geen schuldgevoel! Geen enkele vrouw kan alles perfect laten verlopen zonder af en toe eens het noorden te verliezen. Leer het om alles van je af te kunnen zetten en praat jezelf zeker geen schuldgevoel aan. Ben je niet klaar met alles dat op je lijstje stond? Heb je geen energie om vanavond een lekker gerecht voor je kinderen te maken? Geen paniek, niemand zal je met de vinger wijzen als je af en toe eens een diepvriespizza in de oven afbakt. Geniet hier in tegendeel net van, zonder wroeging!
• Blijf een vrouw... Mama, echtgenote en werkende vrouw zijn, moeten van jou geen slavin maken. Het belangrijkste woord voor jou is vrouwelijkheid. Vele vrouwen hebben de neiging om alles te geven aan en te doen voor hun naasten in het nadeel van hun eigen welzijn. Je moet jezelf af en toe ook eens iets gunnen, zoals een kappersbezoekje, een verwennerij in de schoonheidssalon, een classy en sexy jurk,... Kortom, alles wat je eraan herinnert dat je een vrouw bent!
Ontdek ook:
> Test: Heb jij de ideale baan?
> Werken aan je zelfvertrouwen